Palawan - Honda Bay

Předposlední víkend na Filipínách, před odletem do Čech na prázdniny, jsme chtěli strávit na nějakém hezkém ostrově a volba padla na ostrov Palawan, který je hodně hornatý, má členité pobřeží, které vytváří krásné pláže, a kolem kterého leží 1780 dalších malých ostrůvku, z nichž některé je možné navštívit a užít si na nich krásnou pláž, tyrkysové moře a klid.

Filipíny jsou tak obrovské, že nám je většinou jedno, odkud to jejich poznávání začneme. Obvykle vybíráme naši cílovou destinaci tak, že se podíváme na skyscanner.com, kam jsou levné letenky a pokud najdeme i relativně rozumné ubytování, volba je jasná.

Na Palawan jsme již jednou vyrazili do oblasti Sabang, kde je nejdelší podzemní řeka Subterranean river, zapsána v UNESCO, takže nyní jsme se rozhodli pro opačné pobřeží, odkud jsme chtěli vyrazit na plavbu lodi do Honda Bay, kde se dá navštívit spousta malých ostrůvků.

Zarezervovali jsme si ubytování v krásném resortu Astoria, který byl navíc za podezřele nízkou cenu a až poté si v recenzích přečetli, ze resort nemá pláž, protože je v rekonstrukci.  Trochu nás to zklamalo, chvíli jsem přemýšlela, jestli s hotelem nezkusím vyjednat zrušení rezervace, ale vzhledem k tomu, že v hotelech obvykle přespíme, nasnídáme se a jedeme na celodenní poznávání ostrova, nakonec jsme to vzdali.

V sobotu brzy ráno s batohy a zánětem v očích u obou děti (to je vždy jak na zavolanou) jsme odletěli do Puerta Princessa, kam let trvá cca 1 hodinu z Manily. Autem další cca hodinu a půl to trvalo do resortu, který nás nakonec překvapil tím, jak byl hezký a čistý, což není standardem ani v dražších filipínskych resortech.

Zbytek soboty jsme strávili relaxem u bazénu a na pláži, která se sice předělávala, ale byla plná mangovníků, ze kterých si Theo sám trhal zralá manga a díky obrovskému odlivu se v moři vytvořily malé ostrůvky plné krabíku, což je něco pro pozorování našimi dětmi. Ve volné chvíli jsme zajednali auto, které nás následující den ráno odvezlo do přístavu, odkud jsme vyrazili lodi do Honda Bay.

V přístavu jsme si půjčili loď, kterou jsme měli pouze pro sebe a tak jsme mohli plout na ostrovy, které nás lákaly a zároveň na nich strávit kolik času jsme chtěli. Hotely i různé cestovní kanceláře sice organizují výlety tzv. all inclusive, kdy za turisty vše zařídí, od vyzvednutí v hotelu, po zamluvení lodě, zajištění svačin, vody a obědů, až po přesný program, ale protože ty organizované výlety nás až tak nelákají, radši jsme vše dojednali sami, ikdyž to zabere víc plánování a domlouvání.

První ostrov, na který jsme připluli byl ostrov Gowrie Island. Tento ostrov jsme ani neměli v plánu, ale byl nádherný! Na pláži dělaly stín nejen palmy, ale hlavně mangrovniky, které rostly na samotném břehu moře, takže jsme se v jejich stínu koupali a lovili nádherné mušle, které ovšem na ostrově musely zůstat, což nás stalo spoustu času při vysvětlování dětem:). Na ostrově by se určitě dalo strávit víc času, ale vzhledem k tomu, že to byla naše první zastávka, chtěli jsme po cca hodině poodjet o kus dál.

Další ostrov, na kterém jsme zakotvili se jmenoval Luli Island. Tento úzký pás písku, který tvoří ostrov je vidět pouze při odlivu a když je příliv, jsou z něho vidět pouze barevné vlaječky. Na ostrově je bar, kde se dá koupit vychlazené pití, což je docela příjemné osvěžení, po kterém jsme vyrazili dál, protože nám sice hezký, ale až tak malebný na delší koupání ostrov nepřišel.

Na další ostrov Starfish Island už se nemohly dočkat děti, protože podle jeho jména tam údajně žijí všechny druhy hvězdic. My našli pouze jeden druh, který, ale není až tak obvyklý, protože místo 5 prstů jich měl hned 6. Pro děti ideální hračka, se kterou si na břehu more vydrží hrát poměrně dlouho:). Naštěstí Dorotka, prý budoucí veterinarka, vi, ze potřebuji vodu a tak je ani moc nemučí.

Ze Starfish Islandu jsme se delší plavbou, v průběhu které usly obě děti dostali na ostrov Dos Palmas, což je krásný ostrov, na kterém jsme si naplánovali oběd a zůstat trochu déle.

Ostrov má krásný bílý písek, tyrkysové moře, obrovské mušle, které jsme po odlivu nacházeli podél cele pláže a taky výbornou restauraci, bazén a a zvenku vypadající hezké ubytování, kam bysme se jednou rádi vypravili na celý víkend, protože tento ostrov opravdu stojí za to.

Kdyby pro nás nepřišel správce ostrova, že je půl páté a poslední loď měla ostrov opustit ve 4, asi bysme se na něm procházeli doteď:). Díky tomu jsme se zpět plavili v krásném světle před západem slunce, protože na Filipínách se celoročně stmívá kolem 6 hodiny.

Poslední ostrov Pandan Island jsme nestihli, ale alespoň jsme si ho z lodi vyfotili a víme, proč se sem znovu vrátit.

V pondělí, náš třetí a zároveň odletový den, nás cestou na snídani překvapil docela vydatný déšť, který nevypadal, že by chtěl přestat, takže jsme další cestování po ostrově zrušili a pustili děti do bazénu...jestli budou mokré z bazénu nebo od deště bylo úplně jedno a my je od kávy pozorovali z pod střechy. Mezitím jsme zjistili, že k hotelu patří o kus dál aqua-park, kam dokonce máme vstup zdarma, přestalo pršet a abysme dětem udělali radost, šli jsme dobrovolně na všechny skluzavky, řeky, do vodotrysku a vln:). Děti byly nadšené a my museli uznat, že nás park velmi mile překvapil. Vypadal nově, čistě a co bylo víc než pozitivní, byli jsme tam možná díky pondělí, téměř sami.

Odpolední procházku po pláži mezi krabíky a hvězdicemi jsme utli jen díky nutnosti odjezdu na letiště.

Na Palawan se určitě ještě vrátíme, je to překrásný ostrov a to údajně nejhezčí, El Nido nás ještě čeká.